Echt waar? Gaat de crisis gaat echt tot 2018 duren? Oh, no, wat nu?
Ik vond deze grafiek (ik ben dol op grafieken, want ze vertellen zoveel) op het internet en zette me aan het denken.
Het is een onderzoek naar conjuctuurgolven op basis van de opbrengst van aandelen van de Standard & Poor 500 index. Wij worden altijd door de bellegingsaanbieders voorgehouden dat aandelen op termijn het meest opbrengen. Nu klopt dat wel maar het ligt er maar net aan wanneer je instapt. Aan het begin van de cyclus of aan de top? Handig dus als je weet wanneer het een goed moment is om in te stappen.
Nu is een aandelenindex een spiegel van de economische activiteit.
We zouden dus nu in de economische conjuctuur op het equivalent van 1976 zitten. Ik heb 1976 bewust meegemaakt want toen kwam ik net uit dienst en begon aan mijn studie Werktuigbouwkunde.
In de grafiek staat dus dat we nog 6 jaar omlaag gaan en dat pas daarna er weer meer wordt verdiend aan aandelen. De volgende opgaande lijn die 15 jaar zal aanhouden, begint dan. Hier staat dus als je in aandelen belegd in de komende jaren, om het dan minstens 21 jaar vast te houden tot 2042; en dan alles verkopen! Ha, dat is pas goed een advies :-)
In de komende 6 jaar wordt het dus lastig. De index is een spiegel van onze economische ontwikkeling en laat zien dat dat verminderd. Waar kunnen we dan ons geld mee verdienen en wat moeten we mijden? In 1976 kwamen we net bij van de Olie Crisis van 1973. Traditionele industrie verdween uit Nederland (RSV, OGEM en andere kolossen). De olieprijzen schoten als een raket omhoog en de Arabische wereld begon aan een economische opmars op basis van olie dollars. Zij begonnen massal hun geld uit te geven en kochten van alles op. In deze tijden zijn er een aantal Aziatische landen die nu veel verdienen en reserves hebben opgebouwd; denk aan China (1,3 mld mensen), India (1,2 mld mensen) en Indonesië (275 mln mensen).
We moeten daarom opletten waar hun geld naar toe gaat en daar producten en diensten voor zien te ontwikkelen.
Ook in 1976 gold dat wel gekocht werd maar minder. Er was sprake van stagflatie (geen economische groei maar wel inflatie) en slecht leiderschap van politici. Het waren booming tijden voor LP's, Cassette bandjes, Glamrock en disco. Café's die hierop inspeelden verdienden geld. Het was de revival van de dansscholen. Door David Carredine en de TV series Kung Fu beleefden de sportscholen een opleving. Door de TV series Kojak gingen mensen hun hoofd kaal scheren en met digitale horloges rondlopen.
Het was het begin van de gadgets tijdperk. De eerste rekenmachines kwamen de markt op.
Muziekinstrumenten werden volop verkocht. De verkoop van huisorgels beleefde hoogtijdagen. Gitaren en kleininstrumenten waren niet aan te slepen. Ik weet dit nog goed want ik had een studentenbaan in de verkoop van deze spullen.
McDonalds begon aan zijn opmars. Andere ketens met sterke merknamen begonnen aan hun opmars.
Ook toen werden er grote infrastructurele projecten gedaan (de Deltawerken) en dat hield de lokale economie gaande. rond 1978 beleefden we een piek in de huizenprijzen en daarna stortte het ineen. Ik kocht mijn eerste huis in 1982 met 11,25% rente. Vrienden een jaar daarna met 13% rente. Dat kon omdat de huizenprijzen inmiddels laag genoeg waren, zeker van nieuwbouw.
Wat leren we hiervan?
Goed om ons heen kijken waar het geld aan uit gegeven wordt en daarop inspelen. Let op nieuwe ontwikkelingen en TV series met die een nieuwe trend veroorzaken. En daarmee sterke merken bouwen als je zelf ondernemer bent. Verschil met toen is dat er geen sprake meer is van baanzekerheid, dus je moet je bezighouden met meerdere bronnen van inkomsten. Kwaliteit en goede service is essentieel voor het bouwen van een merk maar dat alleen is niet genoeg. je moet er goed over communiceren en daar hebben we nu voor iedere portemonnee de oplossing: de Social Media. Het is voor het eerst in de historie dat iedereen voor heel weinig geld massaal met de wereld kan communiceren! Het biedt ons allen ongekende mogelijkheden.
Benno Pieters, Business Catalyst

