zaterdag 7 januari 2012

Duurt de crisis tot 2018?

Echt waar? Gaat de crisis gaat echt tot 2018 duren? Oh, no, wat nu?

Ik vond deze grafiek (ik ben dol op grafieken, want ze vertellen zoveel) op het internet en zette me aan het denken.

Het is een onderzoek naar conjuctuurgolven op basis van de opbrengst van aandelen van de Standard & Poor 500 index. Wij worden altijd door de bellegingsaanbieders voorgehouden dat aandelen op termijn het meest opbrengen. Nu klopt dat wel maar het ligt er maar net aan wanneer je instapt. Aan het begin van de cyclus of aan de top? Handig dus als je weet wanneer het een goed moment is om in te stappen.

Nu is een aandelenindex een spiegel van de economische activiteit.
We zouden dus nu in de economische conjuctuur op het equivalent van 1976 zitten. Ik heb 1976 bewust meegemaakt want toen kwam ik net uit dienst en begon aan mijn studie Werktuigbouwkunde.


In de grafiek staat dus dat we nog 6 jaar omlaag gaan en dat pas daarna er weer meer wordt verdiend aan aandelen. De volgende opgaande lijn die 15 jaar zal aanhouden, begint dan. Hier staat dus als je in aandelen belegd in de komende jaren, om het dan minstens 21 jaar vast te houden tot 2042; en dan alles verkopen! Ha, dat is pas goed een advies :-)

In de komende 6 jaar wordt het dus lastig. De index is een spiegel van onze economische ontwikkeling en laat zien dat dat verminderd. Waar kunnen we dan ons geld mee verdienen en wat moeten we mijden? In 1976 kwamen we net bij van de Olie Crisis van 1973. Traditionele industrie verdween uit Nederland (RSV, OGEM en andere kolossen). De olieprijzen schoten als een raket omhoog en de Arabische wereld begon aan een economische opmars op basis van olie dollars. Zij begonnen massal hun geld uit te geven en kochten van alles op. In deze tijden zijn er een aantal Aziatische landen die nu veel verdienen en reserves hebben opgebouwd; denk aan China (1,3 mld mensen), India (1,2 mld mensen) en Indonesië (275 mln mensen).

We moeten daarom opletten waar hun geld naar toe gaat en daar producten en diensten voor zien te ontwikkelen.

Ook in 1976 gold dat wel gekocht werd maar minder. Er was sprake van stagflatie (geen economische groei maar wel inflatie) en slecht leiderschap van politici. Het waren booming tijden voor LP's, Cassette bandjes, Glamrock en disco. Café's die hierop inspeelden verdienden geld. Het was de revival van de dansscholen. Door David Carredine en de TV series Kung Fu beleefden de sportscholen een opleving. Door de TV series Kojak gingen mensen hun hoofd kaal scheren en met digitale horloges rondlopen.
Het was het begin van de gadgets tijdperk. De eerste rekenmachines kwamen de markt op.
Muziekinstrumenten werden volop verkocht. De verkoop van huisorgels beleefde hoogtijdagen. Gitaren en kleininstrumenten waren niet aan te slepen. Ik weet dit nog goed want ik had een studentenbaan in de verkoop van deze spullen.

McDonalds begon aan zijn opmars. Andere ketens met sterke merknamen begonnen aan hun opmars.

Ook toen werden er grote infrastructurele projecten gedaan (de Deltawerken) en dat hield de lokale economie gaande. rond 1978 beleefden we een piek in de huizenprijzen en daarna stortte het ineen. Ik kocht mijn eerste huis in 1982 met 11,25% rente. Vrienden een jaar daarna met 13% rente. Dat kon omdat de huizenprijzen inmiddels laag genoeg waren, zeker van nieuwbouw.

Wat leren we hiervan?
Goed om ons heen kijken waar het geld aan uit gegeven wordt en daarop inspelen. Let op nieuwe ontwikkelingen en TV series met die een nieuwe trend veroorzaken. En daarmee sterke merken bouwen als je zelf ondernemer bent. Verschil met toen is dat er geen sprake meer is van baanzekerheid, dus je moet je bezighouden met meerdere bronnen van inkomsten. Kwaliteit en goede service is essentieel voor het bouwen van een merk maar dat alleen is niet genoeg. je moet er goed over communiceren en daar hebben we nu voor iedere portemonnee de oplossing: de Social Media. Het is voor het eerst in de historie dat iedereen voor heel weinig geld massaal met de wereld kan communiceren! Het biedt ons allen ongekende mogelijkheden.

Benno Pieters, Business Catalyst

zaterdag 26 februari 2011

Conversie van je virtuele contacten op de Social Media naar echte contacten

Door Benno Pieters


Snelle virtuele werving van personeel.

In 2007 hadden wij snel 30 telemarketing medewerkers nodig voor een relatief simpele klus maar dat wel enig denkniveau vereiste en daarmee goedbetaald was. Onze toenmalige collega consultant Jitske Riemersma wist het antwoord en zette een oproep op Hyves en kreeg binnen een week 50 reacties van merendeels HBO studenten op zoek naar een part-time baan. Uiteindelijk hebben gedurende 3 maanden 25 tijdelijke medewerkers gehad en daarvan bleven er 5 hangen. Dat was onze eerste ervaring met het converteren van virtuele contacten naar echte contacten waar je economisch wat aan had. Social Media is een jong verschijnsel dat pas de afgelopen 2 jaar massaal geadopteerd wordt door mensen die er meer mee willen doen dan hun privé contacten onderhouden. Het hele verschijnsel Social Media is ongeveer 5 jaar oud waarbij Plaxo en Linkedin voorlopers waren. In Nederland is Hyves een hele belangrijke pionier geweest.


De Omzetmeter.

Sinds een jaar Social Media ook geschikt om leads te genereren alleen de aanpak vergt wat meer ‘sophistication’ dan het puur neerzetten van een advertentie of een oproep. Genoot Personal Branding al langer belangstelling door het inzetten van digitale en traditionele media, nu kwam er een dimensie bij door de Social Media in te zetten. In het boek “Word Zelf een Merk!” (zie www.wordzelfeenmerk.nl) beschrijven we hoe je dat kan doen en sindsdien zijn er vele mensen aan de slag gegaan en weten we wat wel en wat niet effectief is. Mijn persoonlijke mening is dat je hier heel bewust mee om moet gaan en het moet inzetten voor leadgeneratie om je business te laten groeien. Één van de effectieve methoden dat snel uit te voeren is via z.g. mini-events; daar hebben we het eerder over gehad (link ff opzoeken). Een andere is via de Blog. Het delen van kennis zonder direct gewin leidt indirect tot afspraken met mensen die meer van je willen weten. Wat goed werkt is als je een mening of visie hebt op een actuele gebeurtenis en daar je mening over geeft.
Een blog opzetten is zo gebeurd, maar een blog onderhouden is moeilijker. Zelf denk ik altijd na over wat ik heb meegemaakt of in het nieuws zie en geef er mijn mening over. Ik heb al meerdere nieuwe contactennaar aanleiding van artikelen op de Blog. Wat ook veel voorkomt is dat je gevolgd wordt en op het moment dat je de persoon in kwestie tegenkomt beginnen ze erover. Natuurlijk moet je wel over je pitches beschikken om ze vervolgens iets bij jou te laten bestellen.